به ازای مشاهده هر صفحه از وب سایت خانه کیفیت ایرانیان، مبلغ 1,000 تومان کیف پول شما شارژ خواهد شد و می توانید اقدام به خرید محصولات خانه کیفیت نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا لاگین کنید. ورود / عضویت

بازاریابی در شرایط رکود

در زمانی که بحران رخ می دهد معمولا کسب و کارها بودجه بازاریابی را کاهش می دهند و این در حالی است که بازاریابی در شرایط رکود یکی از مهمترین عواملی است که می تواند کسب و کار شما را از بی پولی نجات دهد.

در شرایط رکود مشتری کجاست؟

در شرایط رکود اقتصادی و شرایط بحرانی هم مشتری وجود دارد و نمیتوان گفت که مردم در این شرایط جنس نمیخرند.

البته برخی از کالا ها که بعنوان کالای اساسی نیست ممکن است از کالای خانوار حذف شود اما کالاهای اساسی را مردم مجبور هستند برای زنده ماندن خرید کنند.

خب پس تکلیف افرادی که در کالاهای غیر اساسی کار می کنند چه میشود؟ آنها باید چه کنند؟

همانطور که گفتم مشتریان در هیچ شرایطی از بین نمیروند، ممکن است در شرایط رکود تعداد مشتری ها کم شود اما این نیست که اصلا مشتری وجود نداشته باشد و شما باید همان تعدادی که مشتریانی که وجود دارند را به سمت خودتان بکشانید تا از شما خرید کنند.

بله در شرایط رکود وضع بازار کاملا متفاوت است و به گونه ای نیست که در شرایط عادی بازار وجود داشت.

کسب و کار بعنوان یک موجود زنده

تمام کسب و کارها مانند یک موجود زنده و پویا هستند و به همین دلیل ممکن است برخی از کسب و کارها بعد از مدتی تعطیل کنند و نتوانند به حیات خود ادامه دهند.

دقیقا در شرایط رکود اصطلاحا افرادی که این کاره نیستند تعطیل می کنند و تعداد رقبا کم میشود.

همانطور که گفتیم تعداد مشتریان کم شده و تعداد رقبا هم به دلایل متفاوت در زمان رکود کاهش پیدا میکند و اگر شما باهوش باشید در این زمان با انجام بازاریابی و تبلیغات درست همان مشتریان کاهش یافته یا مشتریانی که قبلا از فروشگاهی که تعطیل شده خرید میکردند، می توانید به سمت خودتان بکشید و از این طریق کاهش فروش خود را جبران کنید.

رکود برای همه کسب و کارها ضرر دارد و در این زمان استراتژی بیشتر بیزنس ها این است که این دوران را رد کنند و بتوانند زنده بمانند.

یک موجود زنده برای زنده ماندن نیازهایی دارد که باید برطرف شود و کسب و کار شما هم بعنوان یک موجود  زنده نیاز به بازاریابی و تبلیغات دارد تا بتواند هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و هم فروش خود را بالاتر ببرد.

به این نکته توجه کنید که نیاز کسب و کارتان را برآورده کنید تا کسب و کار هم نیاز شما را برآورده کند.

شبکه های اجتماعی به کمک شما می آیند

لگو شبکه ها اجتماعی

شاید در گذشته وقتی ما بحث از بازاریابی و تبلیغات را به میان می آوردیم همه فکر میکردند باید هزینه های هنگفتی بکنند و حتما باید بیلبورد بیگرند تا بتوانند پیام خود را به مشتریان برسانند.

اما امروزه این تصور به کمک شبکه های اجتماعی کم رنگ تر شده.

البته که در قدیم هم شما حتما نباید برای بازاریابی و تبلیغات هزینه هنگفت میکردید بلکه میتوانستید با خلاقیت بیشتر و هزینه کمتر  بسیار هم دیده شوید.

به هر حال با آمدن شبکه های اجتماعی در دنیا و ارتباط گرفتن تمام مردم با این شبکه ها. کار بازاریابی به مراتب ساده تر شده و شما با داشتن یک پروفایل حرفه ای در شبکه ای مانند اینستاگرام میتوانید تمام مشتریان خود را به پیج دعوت کنید و با راه اندازی مسابقات و چالش ها مشتریان را با کسب و کار درگیر کنید.

بهترین کار در زمان رکود بازار این است که شما با ساختن ویدیوهای خوب در شبکه های اجتماعی باعث شوید که مشتریان تان در مورد شما صحبت کنند و با اجرای چالش های متفاوت هم به فالور خود اضافه کنید وهم اینکه سعی کنید درگیری پیج را بالاتر ببرید تا مشتریانی که نیاز به محصولات شما دارند با هر بار دیدن این نیازشان به آنها دوباره گوشزد شود.

البته مبحث بازاریابی در شبکه ای اجتماعی مبحثی بسیار طولانی و مهم است که میتوانیم در مقاله ای متفاوت به این موضوع بپردازیم.

بازاریابی در شرایط رکود کسب و کار شما را نجات می دهد

همانطور که گفتم شرایط رکود مشتریان کم می شوند و برخی کسب و کارها هم تعطیل میکنند و از طرفی به این نکته هم اشاره کردیم که در زمان رکود باید تبلیغات و بازاریابی انجام دهیم تا بتوانیم همان مشتریان را به سمت خودمان بکشانیم.

ولی این موضوع را مد نظر داشته باشید که در زمان رکود به دلیل ناامیدی بیشتر رقیبان و اینکه آنها هیچ کاری نمیکنند و بیشتر رقبا فکر میکنند باید هزینه بازاریابی را کم کنیم ما باید کارهای بیشتری در این قسمت انجام دهیم تا جای آنها را برای مشتریان پر کنیم.

شاید این جمله معروف مایکل شوماخر قهرمان فرمول یک دنیا را شنیده باشید:

شوماخر گفت: راز موفقیت من این بوده، در زمانی که همه ترمز میکردن من گاز میگرفتم.

دقیقا در زمانی که رانندگان رقیب پیچ را در مسابقه می دیدند و ترمز می کردن شوماخر گاز میگرفت و این یکی از دلایل عمده موفقیت او در فرمول یک بود.

شاید بگویید که مسابقات رانندگی با کسب و کار فرق میکند و نمیتوان این دو را با همدیگر مقایسه کرد.

 اما باید بگویم که دنیا کسب و کار دقیقا یک مسابقه است و شاید با مسابقات رانندگی تفاوت داشته باشد اما یک مسابقه است که گاهی رقبا ترمز میگیرند و سرعت خود را کم میکنند.

دقیقا در زمان رکود است که رقیبان ترمز بیزنس خود را میکشند و از تبلیغات و بازاریابی را به گوشه می رانند.

و دقیقا در همین زمان شما میتوانید با فشار دادن پدال گاز به موفقیت برسید.

هوشمندانه و اصولی

درست است که ما میگوییم باید در این شرایط از بازاریابی غافل نشوید….

اما در نظر داشته باشید که درست و اصولی این کار را انجام دهید و همچنین بعد از هر کمپین تبلیغاتی یا هر کار بازاریابی و فروش که به اتمام میرسد حتما اندازه گیری و بررسی اهدافی که قرار بوده به آن برسید را مد نظر داشته باشید.

یکی از خوبی ها شرایط رکود و بحران این است که ما حساب تمام هزینه های کسب و کار مان را به دست می گیریم و اجازه نمیدهیم حتی یک ریال هم گم شود.

اگر شرایط بحران همین یک دستاورد هم برای ما داشته باشد به نظرم مثبت بوده.

کلام آخر

کسب و کار شما یک موجود زنده است و هر موجودی نیازهایی دارد که شما باید به آنها پاسخ دهید و یکی از نیازهای اصلی این موجود بازاریابی است خصوصا در زمان رکود.

اگر شما در زمان رکود بازار کاری انجام ندهید و مانند بقیه منتظر این باشید که زمان رونق فرا برسد باید بگویم که در زمان رونق هم نمیتوانید به درآمد و فروش دلخواه تان برسید.

سعی کنید با طرح های متفاوت و خلاقانه مشتریان را ترغیب به خرید کنید تا شما را انتخاب کنند و از این طریق بتوانید کسب و کارتان را در زمان رکود به موفقیت برسانید.

یادمان باشد که دوران رکود همیشگی نیست و باید در این شرایط به دنبال این باشیم که کسب و کار ما حفظ شود و بیشتر بیزنس ها استراتژی خود را از سوددهی به بقا تغییر می دهند.

اما اگر هوشمند باشیم میتوانیم در این شرایط هم به سودهای خوبی دست پیدا کنیم.

در آخر پیشنها میکنم این دوره ویژه را از دست ندهید.

1 دیدگاه برای “بازاریابی در شرایط رکود

  1. نصراله شجاعی گفته:

    سلام چطور میتونم به مقالات سالهای قبل این موسسه دسترسی داشته باشم؟ موظوعات بورس وفارکس واقتصاد و…ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل باز پرداخت